Lockfågelns Pralin/ Zeb

Hans framgångar och upptåg tillsammans med oss och hans kamrater.

Mentaltest

Kategori: Prov/tävlingar

Idag har jag och Zeb åkt hela vägen till Laxå för att göra ett mentaltest på honom.
Vi möte upp Mia (våran uppfödare) där och hon var med hela dagen. Mycket trevligt och roligt med en så intresserad uppfödare, med tanke på att det var bara Zeb som skulle dit ifrån henne. Bessi fick bo övernatten hos mamma och pappa.
 
Detta var jätte kul tyckte Zeb. Så här såg momenten ut:
1. Hälsa på främmande människor även gå med främmande människa.
2. Kamplust
3. Kampa med främmande människa
4. Lilla bytet ; en trasa åker i en bana och hunden släpps på denna. 2 ggr
5. Stora bytet; utklädd människa kommer fram och sik-sackar ifrån oss och sedan sätter sig på huk.
6. Gubbkorridoren; en massa pappfigurer står i en gata, föraren springer och gömmer sig sedan ska hunden våga komma till föraren.
6,5. Samma korridor men en av gubbarna hoppar upp när hunden springer förbi
7. Overollgubben. Man går rakt emot en planka som sitter mellan ett par träd. När vi kommer nära så flyger overolen upp.
8. Skramllet; går på traktorväg, helt plötsligt skramlar det till i busken brevid.
9. Trumgubben; Läbbig gubbe kommer gående och inbjuder till lek och helt plötsligt kan bli hotfull, sedan lek igen.
10. Släden; Pappfigur kommer åkande emot hunden
11. Spöken; Två spöken kommer gående emot hunden ifrån olika håll
12. Skott. Två hagelskott avlossas
 
Sedan utvarderas hunden beroende på hur den har reagerat på och emellan varje moment.
Man får sen tips och rek om hur man kan träna sin hund.
 
Om Zeb sa han:
Han har självfortroende som en 2-3 årig hund.
Han är självständig.
Jaga inte med honom innan hösten 2014!!!!
Jag skulle inte vara rädd att ställa höga krav på honom.
Träna istället på lydnad, ledarskap och eftersök. Inte jaktlust.
Fixar jag det så kan han bli riktigt bra.
 
Så det var bara hem och fundera.
Risken är rätt stor att han blir jaktidiot och jagar för att han vill inte för att jag vill, dessutom är han dumdristig och kan råka illa ut.
 
Så nu har vi bestämt att Zeb får avstå höstens jakt och gå som eftersökshund istället vilket känns lite tungt men vi vill inte ha en långdrivande idiothund. Eventuellt får han jaga i slutet av Jan, så om det blir fel då så hinner han glömma det till nästa gång. Jag har bett Marion om hjälp med träningen så det blir bättre.
 
Här kommer lite bilder Mia tog under dagen, jag nummrerar bilderna enligt momenten ovanför:
3
4
5
6,5
7
9
10
 
Jag har lärt mig massor av min hund och framförallt om min hund.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: