Lockfågelns Pralin/ Zeb

Hans framgångar och upptåg tillsammans med oss och hans kamrater.

UKL, Unghundsprov

Kategori: Prov/tävlingar

I lördags va det dags för Zeb och mig att starta på unghundsprov för Wachtel. Vi hade redan på torsdagen åkte ner mot Skåne. Vi stannade till och sov i Klippan hos ett par bekanta innan vi möte upp mamma och pappa i Hörby på en camping på fredagen. Dom hade redan på måndagen börjat ta sig neråt med sin nya husvagn.
 
På lördagen åkte vi i ottan till Sjöbo (30 min bilresa) för att starta på prov.
Det var 11 st hundar på provet och vi delades upp i tre grupper och vi hamnade i en grupp på tre hundar totalt.
 
Vi åkte iväg för att trampa hare.
Ska tillägga att jag har aldrig sett så mycket hare i hela mitt liv.
 
För att förkorta detta inlägg så skriver jag av protokollet.
 
1-4 drevarbete fälthare:
Hare 1: På vall, bra ansatt, arbetar spår noga utan skall fram till harvad stubb, övergår till fågeljakt. (oopppsss) Totalt 300 m på 1 min
Hare 2: Tar an på vall med korrekt skall, arbetar spår noga 250 m, över på harvad stubb ytterligare 150 m. bryter tvärt, snabb återgång totalt 400 m på 1,5 min.
Hare 3: Tar ej an löpan. (mitt fel, tappade honom)
 
5 Skogsarbete:
Söker ut i ett bra tempo. Vidsträckt med stor sök vilja under hela provtiden (10 min)
 
6 Vattenarbete:
Simmar bra efter stenkast. (han skulle äta vass först)
 
7 Skottreaktion:
Skottfast
 
8 Apportering:
Finner fågeln, greppar, lägger ned flera gånger och apporterar ej.
 
9 Förighet:
Utmärkt kontakt hela dagen.
 
Poäng:
Näsa: 3
Drevskall: 8
Spårvilja: 2
Spårsäkerhet: 3
Skogsarbete: 8
Vattenarbete: 6
Skottreaktion: 8
Apportering: 1
Förighet: 8
Summa 47
GODKÄND!
 
Mycket nöjd med en godkänd hund.
Hare hade han aldrig gått på innan, han har aldrig jagat.
Apporteringen missnöjd då han apporterar hemma. Men han har inte apporterar and då vi inte har haft tillfälle på det.
 
Så nu fortsätter vi med lydnad och apportering samt att han ska få jaga i höst.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: