Lockfågelns Pralin/ Zeb

Hans framgångar och upptåg tillsammans med oss och hans kamrater.

Utö

Kategori: Hundarna

Idag gick vi upp tidigt för att åka och jaga på ny mark med nya människor.
 
Det va tänkt att Bessi och Ice skulle få gå och Zeb skulle vara hemma med mamma då vi inte åkte pappas båt över utan Puttes.
Men Ice är halt och pappa ville inte släppa honom så Zeb fick hoppa in istället. Lite nervös var jag då han har varit lite dålig på att komma tillbaka. Men med nya knep i fickan och vana skyttar så körde vi honom och Bessi.
 
Pappa gick för första gången med Bessi och jag gick med Zeb.
Skumpig resa ut men det gick bra. Zeb somna och Bessi låg mot mig som stöd.
Väl där så delades vi upp i två grupper. Två killar med en stövare och förare på en del av marken och vi med våra hundar och tre skyttar på den andra delen.
 
Zeb hittade troligen en hare direkt och drev den i 3 min innan han jobbade sig tillbaka och kom in till mig. Lycka.
Sedan gick vi vidare med sök på 50-60 m. Sedan stack han iväg på 100 m och tog upp igen. Kom upp med två rådjur till pappa som just fått tillbaka Bessi efter 8 min drev. Dom djuren gick han iväg med in i annan såt på ca 11 min innan han släppte och jobbade sig tillbaka efter koll i släppområdet. Bessi hade fått upp igen och drev förfullt. Tyvärr när Zeb hade kommit in i såten igen hörde han Bessi och gick dit för att kolla istället för att komma till mig men det va hans första gång han jagade med annan hund i såten.
 
Bessi fortsatte trots Zeb snurrande runt fötterna och runt en skytt som inte alls hann med. Vidare ner till mig och tillslut kom ett kid i pass och jag fick äran att skjuta det för Bessi. Zeb bröt innan när han fick vind av mig och kom in medans Bessi fortsatte hela vägen fram till rådjuret.
 
Pappa mötte upp vid djuret och vi begav oss till stugan för fika och prat.
Sedan gick vi tre såter till. Bessi gick två av dom.
Hade bra drev och sök. Även bra återgångar av Zeb. Mycket stolt över honom.
Skyttarna verkade nöjda över hundarna och det kändes bra.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: