Lockfågelns Pralin/ Zeb

Hans framgångar och upptåg tillsammans med oss och hans kamrater.

Vilken jaktdag

Kategori: Hundarna

Igår åkte vi ut till Aspö för att släppa hundarna.
 
Vi började med Zeb och det var meningen att han skulle få mycket tid att söka ut. Istället för att jag stressar på honom, när jag blir lite små stressad av en massa skyttar.
 
 
Han sökte ut med en jäkla fart (som vanligt) och hittade direkt älgkon med sina dubbla kalvar.
Han skällde på dom först men denna ko flyttar inte på sig.
Han kom tillbaka till mig och jag berömde honom. Då stacka han iväg till älgarna igen och skällde ståndskall på dom. I mellanåt kom han in till mig för beröm och stöd men för att sedan jobba vidare.
 
Jag närmade mig älgarna och stod tillslut 20 m ifrån dem med Zeb skällandes på dom.
 
Jag filmade detta.  Hoppas det fungerar att ladda upp.
 
 
När kon sedan gjorde ett ordentligt utfall mot Zeb gav vi upp och gick där ifrån..
 
Resten av såten gick bra. Tyvärr hittade han inte något annat men sök mässigt och kontakt fungerade riktigt bra.
Han är väldigt noggrann och söker mellan 70-180 m i regel, mest höger-vänster-halvmåne sök.
 
Efter lunchen släppte vi radarparet Bessi och Ice.
Bessi hade kanon sök och vindade in rådjuren som Ice just hade fått ordning på. Djuren delade på sig och hundarna tog varsitt. Hade geten i pass men tyvärr lite långt håll med en gren i vägen.
 
Sedan Ice släppt sin gick han för att hjälpa Bessi vid hennes tapp. Hittade rätt och Bessi tog över.
Sedan gick drevet rätt på Jimmy och han fick skjuta för hundarna.
 
Mycket roligt. Bessis första i år,
 
När jag på kvällen satte mig i soffan tillsammans med en trött Zeb kände jag mig riktigt nöjd över dagen.
Inte alla dagar man kommer hem och inte hittar något som man tycker att man behöver jobba på..
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: