Lockfågelns Pralin/ Zeb

Hans framgångar och upptåg tillsammans med oss och hans kamrater.

ÖKL

Kategori: Prov/tävlingar

I Lördags så startade Zeb på sitt första ÖKL (öppenklassprov).
 
Fick startnummer 3 och så var vi igång.
 
Pga sent startnummer så fick Zeb starta skogsdelen runt kl 11,30 i gles skog.
Bra sök men tyvärr fanns det inget i såten. Synd, han gjorde ett jätte jobb och målade hela såten på gpsen blå.
 
Landapporteringen gick lite bättre, efter ett utskick till så hämtade han en fågel och hade sedan problem att hitta den andra.
 
Släpspåret.  Ja vad ska jag säga, Här ligger det tyvärr på mig. Hur mycket jag än har tränat så kommer han alltid in utan kanin första vändan. Rapportör.. Nu får dom bara en chans och han hade tydligen lyft kaninen men lämnade kvar den i alla fall.
Så nu ska jag få hjälp att träna in detta mera på rätt sätt. Har varit svårt när man är ensam.
 
Vattenapporteringen var den jag var nervig över. Han ogillar kallt vatten.
Men efter skottet var han så taggad så han letade bara rätt ställe sedan sökte han i vattnet riktigt bra. Han hittade fågel 1 och kom in till land med den. Viss tveksamhet att avlämna den men jo då tillslut så kom den in hel och fin.
I med han igen och han försökte flera gånger att hitta fågel 2. Tyvärr så vinklade han precis innan han hade fått vind av den och missade med hårsmån fågeln.
 
Men jag är jätte nöjd av hans prestation. Han dummade sig inte märkvärdigt med tanke på träningarna utan försökte så mycket han kunde att göra mig glad.
 
Tyvärr fick vi inget pris denna gång men det kändes inte omöjligt att prova igen.
Det är som Marion säger. Det är inte enbart resultatet som räknas utan känslan.
 
Känslan var bra och vi hade en trevlig dag tillsammans med dessa utmaningar.
 
Nu tar vi tag i detta och provar nästa höst igen.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: