Lockfågelns Pralin/ Zeb

Hans framgångar och upptåg tillsammans med oss och hans kamrater.

skogsdag

Kategori: Hundarna

Igår åkte jag, pappa, Jimmy, Bessi och Ice till Aspö där pappa har jakten för att släppa vovvarna. Zeb fick snällt vara hemma hos mamma, utan oss för första gången. Han hade tydligen verkat lite rädd och osäker när hon var ute med honom, vilket han inte är med oss. Men annars gick det bra.

När vi kom till Aspö skulle jag sätta upp lappen om jakt i väntkuren då jag hör att pappa säger ''nej,Bessi'. Som annars vet att man inte hoppar av båten utan tillstånd. När jag vänder mig om ser jag hur pappa får tag om midjan på Bessi i luften och hon då automatiskt pekar med nosen rakt emellan båten och bryggan. Hon börjar röra sig runt och pappa hysteriskt inte vill tappa henne eller klämma ihjäl henne försöker få grepp om hunden som är hal som en ål. I nästa sekund ser jag hur Bessi försvinner med nosen först rakt emellan båt och brygga. PLASK!!!!!

Jimmy slänger sig på bryggan i ett desperat räddnings försök men ett det är 2 m ner och två Bessi syns inte. Hon dyker sedan upp igen under betongbryggan och simmar emot land. Fastnar i en liten tamp men kommer loss och in till land. Mycket blöt och trumpen Bessi tänkte inte gå till pappa men han får stopp på henne och kopplet åkte på. Gps-halsband och väst är blöta men det gjorde inget. Hon slog inte ihjäl sig.

Första släppet både sökte hon fint och hittade även ett rådjur hon drev till Jimmy som fick skjuta. Så herdan efter får vi chock-bada henne innan släpp så hon kommer igång. Sen var hon taggad och sökte lite väl envist och långt men det gör hon alltid på Aspö.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: