Lockfågelns Pralin/ Zeb

Hans framgångar och upptåg tillsammans med oss och hans kamrater.

Jul och nyår samt en ny start

Kategori: Allmänt

Det var ett tag sedan jag skrev såg jag men det har varit lite att göra. Jag fick ett tillfälligt jobb och övriga tiden på dygnet ägnades åt hemmet och hundarna.
Vi har varit iväg och jagat med Bessi två helger på samma ställe med gott resultat. Jag, pappa och en skytt till har fått skjuta för Bessi och Ice. Så nu går inte dom nollade denna säsong.
 
Vi har även jagat lite med Zeb och även han har hittat djur men tyvärr inget i pass. Han har dock varit strulig med sök och när han hittat något så har han valt att inte komma tillbaka.
 
Julafton firades hos mina föräldrar ute på Muskö. Zeb börjar nu lära sig att inte äta upp katten.
 
I söndags åkte vi upp till Enköping för att fira nyår och jaga.
Måndagen släpptes Zeb först och han som vanligt hade ett dåligt sök och när han tillslut hittade något så drev han i 4 min sedan så begav han sig bortåt inte tillbaka. Efter en timme fick jag tillbaka honom och då va det försent för att Bessi skulle få gå.
 
Medans Jimmy gick ut på pass så pratade jag med Marion (tränare) och Mia (uppfödare) för att få tips då vi inte kan ha en hund som inte kommer tillbaka och vi är mycket villiga att fixa honom.
 
Fick då tipset att inte koppla honom vid förflyttning inom såten då hon trodde att han inte förstår vad som väntas av honom och det då blir rörigt i hans huvud att först vara hos oss sedan ska han iväg. Så när han väl får upp djur och släpper så väljer han att inte komma tillbaka till konflikten.  Och så berömma en massa när han kommer tillbaka ifrån sök och skicka iväg han igen. Detta trodde hon kunde hjälpa att han kommer tillbaka efter drev med.
 
Sagt som gjort ut skogen på tisdagen. Bessi fick gå först så hon inte blev utan igen. Jimmy gick sedan med Zeb och han hade ett mycket bättre sök och bättre kontakt direkt. Han fick upp ett djur men tappade efter bara någon minut och började gå tillbaka. Jimmy mötte honom lite på spåret och gav så mycket beröm så Zeb va tvungen att åka rygg.  Dom fortsatte men hittade inget mera. Söket ligger nu på 50-100 m beroende på om han hittar något intressant.
 
Nyårs kvällen va lugn med spel och grillning. Bessi hittade en rätt trygg plats under sängen när smällarna satte igång och hade sedan en jobbig natt. Zeb brydde sig inte alls.
 
Onsdagen va Zebs dag med. Bättre kontakt denna dag med. Efter ett tag fick han upp älg som han drev förbi mig men inne i slyt så jag hörde dom bara. Han drev 11 min innan han stannade och vände tillbaka. Han jobbade sig tillbaka mer än hälften. Han hade gjort en snurr där djuren troligen kastade och där snurrade han lite för att hitta rätt men tyvärr fick han vind av mig och kom till mig istället. Så Jimmy fick blåsa in honom och då kom han.
 
Så idag ska vi bara ta det lugnt.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: